Dış Ticarette Lojistik Yönetimi Ve Kombine Taşımacılık
Son yıllarda küresel düzeyde
yaşanan rekabet, firmaları ürünlerini daha hızlı hazırlamaya ve zamanında,
hızlı teslim etmeye doğru zorlamaktadır. Günümüzde üretim maliyetlerinin bir bine
yakın değerler arz ettiği bir ortamda rekabet edebilir olabilmek açısından
lojistik hizmetlerin önemini artırmıştır. Lojistik faaliyetler üzerine
yapılacak uyarlamalarla rakiplerin bir adım önünde olmak mümkün olabilmektedir.
Böyle bir rekabet ortamında pazar payının ve karın artırılabilmesinin ve
muhafazasının en önemli yolu, lojistik faaliyetlerdir. Diğer bir deyişle;
lojistik hizmetin kalitesi uluslararası pazarlarda rekabet edebilmenin önemli
bir unsuru olarak karşımıza çıkmaktadır.
Lojistik, en genel anlamıyla,
bir malın kaynağından nihai tüketicisine ulaştırılması için gerekli tüm
faaliyetler olarak tanımlanabilir. Bu faaliyetler, tedarik zinciri olarak
adlandırılan bir akış içinde gerçekleştirilir. Günümüzde lojistik faaliyetleri;
sadece eşya ve belgelerin hareketleri ile sınırlı olmaktan çıkmış, uluslararası
ticaretin bir alt fonksiyonu olarak gelişme göstermiştir. Lojistik, müşteri
siparişlerinin alımından mal bedellerinin tahsiline, gümrük ve transit geçiş,
evrakının hazırlanmasından depolamaya ve tüm iş süreçlerinin hizmet perspektifi
ile entegrasyonu kadar geniş bir boyuta ulaşmıştır.
Dış ticarette lojistik
maliyetler, gelişmiş ülkelerde GSYİH’nin %10′u civarındayken az gelişmiş ülkelerde
bu oranın çoğu zaman %30′a ulaştığı görülmektedir. Benzer şekilde lojistik
maliyetler firmaların toplam maliyetleri içerisinde de önemli bir yer teşkil etmektedir.
Avrupa Lojistik Birliği tarafından yapılan bir araştırmaya göre lojistik
maliyetlerin firmaların yıllık cirosu içindeki patının; gıda sanayinde %30′u
aştığı, metal sanayinde %27′ye, kimya sanayinde %23′e ve otomotiv sanayinde
%15′e ulaştığı, sanayinin tümü bakımından da ortalama lojistik maliyetin %22
olduğu belirlemektedir.
Diğer taraftan lojistik
maliyetlerin, ürünün satış fiyatının %4′ü ile %20’si arasında olduğu, kar
marjının ise %5′lere, hatta %1–2′lere düştüğü bir ortamda lojistiği etkili
kullanmak önemli bir rekabet avantajı sağlamaktadır.
Taşımacılıkta lojistik anlayışının gelişmesi, çeşitli ulaşım alt
sistemlerinden en verimli bir şekilde yararlanılması imkânını vermektedir.
Ulaşım alt sistemi, farklı özelliklere sahip karayolu, demiryolu, denizyolu, havayolu
ve iç suyolu gibi taşımacılık kesimlerinden oluşur ve her biri ayrı avantaj ve
dezavantajlara sahiptir. Ülkeler, coğrafi yapılarına ve sahip oldukları alt
yapıya dayalı olarak bu alt sistemlere ilişkin önem derecelerine ilişkin
bilgiler şu şekildedir.
Karayolu:
Esnek bir yapıya sahiptir.
Kapıdan kapıya taşımacılık yapılabilen tek alt sistemdir. Farklı ürün çeşitleri
için kullanılabilir. Maliyetleri yüksektir. Ağırlık ve boyut sınırlamaları vardır.
Hava şartlarından ve trafikten etkilenir.300 km. altındaki mesafeler için uygundur.
Demiryolu:
Demiryolu:
Yükte ağır, parada hafif
ürünler için uygun bir alt sistemdir. 500 km.’ den uzak mesafeler için ekonomiktir.
Rayların döşeneceği arazinin elde edilmesine ilişkin yatırımlar devlet
kanalıyla gerçekleştirilmekte, gereğinde ihale yoluna gidilebilmektedir. İlk
yatırım masrafları yüksektir. Kombine taşımacılığa uygundur.
Suyolu:
Suyolu:
Denizde, gölde ve nehirde
yüzen gemilerle yapılan taşımayı içerir. Uzak mesafelere yapılan uluslar arası
taşımalar bu alt sistemin içindedir. Büyük miktarların taşındığı ticarî, dökme,
sıvı, konteyner ve ton başı fiyatı ucuz malzemeler için uygundur. Hızı
düşüktür. Deniz şartları dolayısıyla güvenilirlik problemleri vardır. İlk
yatırım maliyetleri yüksek olup, geri dönüş süresi uzundur. Limandan limana
taşıma yapıldığından, nakliye sürecinin ortasında yer almaktadır.
Havayolu:
Havayolu:
En yeni ulaştırma alt
sistemidir. Sabit iki nokta arasındaki taşımayı sağlar. En hızlı taşıma
metodudur. Yüksek değerli, zaman hassasiyetli, küçük miktarlı taşımalar için
uygundur. 500 km.
‘ den daha uzun mesafeler için ekonomiktir. İlk yatırım ve işletme masrafları
yüksektir.
- www.aktforeigntrade.com - Yakında...
Yorumlar
Yorum Gönder