Dış Ticarette Lojistik Yönetimi Ve Kombine Taşımacılık

         Son yıllarda küresel düzeyde yaşanan rekabet, firmaları ürünlerini daha hızlı hazırlamaya ve zamanında, hızlı teslim etmeye doğru zorlamaktadır. Günümüzde üretim maliyetlerinin bir bine yakın değerler arz ettiği bir ortamda rekabet edebilir olabilmek açısından lojistik hizmetlerin önemini artırmıştır. Lojistik faaliyetler üzerine yapılacak uyarlamalarla rakiplerin bir adım önünde olmak mümkün olabilmektedir. Böyle bir rekabet ortamında pazar payının ve karın artırılabilmesinin ve muhafazasının en önemli yolu, lojistik faaliyetlerdir. Diğer bir deyişle; lojistik hizmetin kalitesi uluslararası pazarlarda rekabet edebilmenin önemli bir unsuru olarak karşımıza çıkmaktadır.


        
         Lojistik, en genel anlamıyla, bir malın kaynağından nihai tüketicisine ulaştırılması için gerekli tüm faaliyetler olarak tanımlanabilir. Bu faaliyetler, tedarik zinciri olarak adlandırılan bir akış içinde gerçekleştirilir. Günümüzde lojistik faaliyetleri; sadece eşya ve belgelerin hareketleri ile sınırlı olmaktan çıkmış, uluslararası ticaretin bir alt fonksiyonu olarak gelişme göstermiştir. Lojistik, müşteri siparişlerinin alımından mal bedellerinin tahsiline, gümrük ve transit geçiş, evrakının hazırlanmasından depolamaya ve tüm iş süreçlerinin hizmet perspektifi ile entegrasyonu kadar geniş bir boyuta ulaşmıştır.

        
www.aktforeigntrade.com
       
         Dış ticarette lojistik maliyetler, gelişmiş ülkelerde GSYİH’nin %10′u civarındayken az gelişmiş ülkelerde bu oranın çoğu zaman %30′a ulaştığı görülmektedir. Benzer şekilde lojistik maliyetler firmaların toplam maliyetleri içerisinde de önemli bir yer teşkil etmektedir. Avrupa Lojistik Birliği tarafından yapılan bir araştırmaya göre lojistik maliyetlerin firmaların yıllık cirosu içindeki patının; gıda sanayinde %30′u aştığı, metal sanayinde %27′ye, kimya sanayinde %23′e ve otomotiv sanayinde %15′e ulaştığı, sanayinin tümü bakımından da ortalama lojistik maliyetin %22 olduğu belirlemektedir.


        
         Diğer taraftan lojistik maliyetlerin, ürünün satış fiyatının %4′ü ile %20’si arasında olduğu, kar marjının ise %5′lere, hatta %1–2′lere düştüğü bir ortamda lojistiği etkili kullanmak önemli bir rekabet avantajı sağlamaktadır.

 
Taşımacılıkta lojistik anlayışının gelişmesi, çeşitli ulaşım alt sistemlerinden en verimli bir şekilde yararlanılması imkânını vermektedir. Ulaşım alt sistemi, farklı özelliklere sahip karayolu, demiryolu, denizyolu, havayolu ve iç suyolu gibi taşımacılık kesimlerinden oluşur ve her biri ayrı avantaj ve dezavantajlara sahiptir. Ülkeler, coğrafi yapılarına ve sahip oldukları alt yapıya dayalı olarak bu alt sistemlere ilişkin önem derecelerine ilişkin bilgiler şu şekildedir.


Karayolu:

         Esnek bir yapıya sahiptir. Kapıdan kapıya taşımacılık yapılabilen tek alt sistemdir. Farklı ürün çeşitleri için kullanılabilir. Maliyetleri yüksektir. Ağırlık ve boyut sınırlamaları vardır. Hava şartlarından ve trafikten etkilenir.300 km. altındaki mesafeler için uygundur.

Demiryolu:


         Yükte ağır, parada hafif ürünler için uygun bir alt sistemdir. 500 km.’ den uzak mesafeler için ekonomiktir. Rayların döşeneceği arazinin elde edilmesine ilişkin yatırımlar devlet kanalıyla gerçekleştirilmekte, gereğinde ihale yoluna gidilebilmektedir. İlk yatırım masrafları yüksektir. Kombine taşımacılığa uygundur.

Suyolu:


         Denizde, gölde ve nehirde yüzen gemilerle yapılan taşımayı içerir. Uzak mesafelere yapılan uluslar arası taşımalar bu alt sistemin içindedir. Büyük miktarların taşındığı ticarî, dökme, sıvı, konteyner ve ton başı fiyatı ucuz malzemeler için uygundur. Hızı düşüktür. Deniz şartları dolayısıyla güvenilirlik problemleri vardır. İlk yatırım maliyetleri yüksek olup, geri dönüş süresi uzundur. Limandan limana taşıma yapıldığından, nakliye sürecinin ortasında yer almaktadır.

Havayolu:


         En yeni ulaştırma alt sistemidir. Sabit iki nokta arasındaki taşımayı sağlar. En hızlı taşıma metodudur. Yüksek değerli, zaman hassasiyetli, küçük miktarlı taşımalar için uygundur. 500 km. ‘ den daha uzun mesafeler için ekonomiktir. İlk yatırım ve işletme masrafları yüksektir.

- www.aktforeigntrade.com - Yakında...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

INCOTERMS(English)

A.TR DOLAŞIM BELGESİNİN DOLDURULMASI